Happy New Year!

28 januari 2017 - Peking, China

Zo de 1e week in China zit er alweer op. In deze tijd heb ik al een hoop geleerd over Beijing.

Het verkeer is een chaos. Chinezen tuffen en snuiten hun neus gewoon op straat. Ze kunnen niet schaatsen, maar gebruiken een soort driewielers met schaatsijzers. De metro stopt om 23.00 (dat wist ik niet...). Beijing kent gemiddeld 2 dagen blauwe lucht per week, de rest is grijs vanwege de smog. Wat je op de foto's ziet zijn dus smog wolken. En Beijing is 1 van de veiligste steden ter wereld, bagage scans bij winkels, metro, overal politie en als vrouw zijnde is het ook volkomen veilig om hier midden in de nacht over straat te lopen.

Verder is Beijing ook een stad met een rijke geschiedenis en veel bezienswaardigheden. Samen met een groepje van het hostel zijn we afgelopen week naar Summer Palace geweest. Dit is een heel groot park met verschillende paleisen en mooie kleine parkjes en meren.

Het hoogte punt van deze week was toch wel het Chinese Nieuw Jaar. Tijdens deze periode die minimaal 5 dagen duurd is vrijwel alles in de stad gesloten. Wel zijn er wat evenementen zo hier en daar.

Oudjaarsavond heb ik samen met wat andere gasten in het hostel gevierd in de bar. Met spelletjes en bier natuurlijk. Bij de spelletjes viel ook wat te winnen. Zo heb ik 2 gratis ontbijtjes gewonnen en een sleutelhanger. Helaas heb ik niet alleen geluk gehad. Ik moest ook een romantische dans opvoeren met iemand en een liedje zingen.

Om middennacht zijn we met z'n allen naar het balkon gegaan en hebben we geproost op het nieuwe jaar. Dit was trouwens voor mij al het 3e nieuwjaar in 4 weken. Nederland, 10 Januari in Rusland en nu hier. Nu hou ik het weer even voor gezien hoor tot 31 December.

Het vuurwerk hier kan trouwens 10 dagen aanhouden. En veiligheid kennen ze hier niet. Je hebt ogen in je achterhoofd nodig want ze gooien het gewoon uit het raam.

De 1e week in Beijing was zeker niet makkelijk maar het nieuwjaar en de mensen die ik hier heb ontmoet maken het helemaal goed. Alleen de laatste 2/3 dagen maakte mijn bezoek aan deze mega stad al meer dan waard.

Nog 2,5 week in deze Beijing. Ik ben benieuwd wat ik allemaal nog voor moois en interessants tegen ga komen

1. Karin:
    28 januari 2017
    Klinkt allemaal weer geweldig, Robin! Wat een ervaringen doe jij op, zeg!
  2. Carla Lammers:
    28 januari 2017
    Wat een ervaring met dat nieuwjaars festijn leuk om dat mee temaken!!!!
    Verwerk je het al dat moois in je hoofd geweldig hoor het lezen van je verslagen
  3. Helena:
    28 januari 2017
    Happy newyear againmaar dragen ze daar geen mondkapjes voor die smog?
  4. Ton:
    29 januari 2017
    Mooie reis! En als je 12-13 april in Thailand bent kan je gewoon nog een keer Nieuwjaar vieren: Songkran, het Thaise Nieuwjaar!
  5. Ineke hageman:
    29 januari 2017
    Wauw te gek gewoon wat je allemaal beleefd. Super!!
    Heeeeel veel mensen durven dit niet en hadden het best willen doen. Jij doet het gewoon. Al ben je misschien soms alleen wij leven met je mee.
    Dikke knuffel,Ineke.
  6. Omaelna:
    30 januari 2017
    wat een sensatie al dat geknal gelukkig is dat voorbij.
    Je bent wel ver van huis en toch dichtbij,ik ben trots op jou veel liefs ,en keep going.