Ik ben verliefd.... Op avontuur en motorrijden

25 maart 2017 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Aangekomen in Chiang Mai heb ik even de tijd om rustig terug te kijken op mijn laatste week in Vietnam.

Na Hoi An ben ik met de bus verder gereisd naar Nha Trang. Het eerste wat me daar opviel toen we met de bus langs het strand reden was dat het overladen was met Chinezen. Het was 5.30 's ochtends maar ze waren al druk in de weer. Naast dat Nha Trang een hele populaire plaats is onder Chinezen zijn ook de Russen hier goed vertegenwoordigd. Veel winkels en menukaarten zijn dan ook in het Russische. Als je aan het strand in een restaurant wat gaat eten waan je je in Rusland. Blijkbaar is Vietnam heel populair onder de 'communisten'.

Als je al die toeristen weg denkt is het strand heel mooi. Helaas was het strand voor mij niet genoeg om te kunnen genieten. Ik heb een beetje in een dip gezeten. Ik merk dat ik het reizen wel leuk vind maar alleen als het een doel heeft of uitdagend is. Dat mis ik na het trekken door de Himalaya's een beetje. Het is niet grens verleggend meer. Maar desalniettemin blijft het mooi om door dit land te reizen en maak ik gebruik van alles wat het land te bieden heeft.

Zo ben ik wezen snorkelen. Met normale kleding, want bikini heb ik niet. Gelukkig gaan Vietnamese altijd in hun dagelijkse kleding de zee in.

Het snorkelen was nogal een uitdaging.aangezien ik niet graag in water ga waar ik niet kan staan. En zeker niet als ik met mijn hoofd onder water moet . Maar die angsten heb ik mezelf aangepraat en die kan ik er dus ook weer uitkrijgen. Het was het helemaal waard. De onderwater wereld is heel mooi. Heerlijk om tussen het koraal en de vissen te zwemmen. Het leukste was dat ik de vissen kon herkennen omdat ik de dag ervoor naar het oceaan museum was geweest.

Na het een dagje snorkelen en sight seeing was ik wel klaar met Nha Trang en besloot ik naar Da Lat door te reizen. Dat is het mooie van reizen. Je zit nergens aan vast en bent vrij om te doen, gaan en staan waar je wilt.

Da Lat is een leuke stad in de bergen.. De easyriders, dit zijn locals die je mee nemen achterop de motor om de omgeving te verkennen, komen hier oorspronkelijk vandaan. Daar moest ik dan natuurlijk wel even een dagje gebruik van maken. En zo belande ik achterop de motor van een local.

Je komt op plekken waar je zelf nooit zou komen. Zo zijn we bij wat kleine dorpjes langs geweest en heb ik een kijkje mogen nemen bij de mensen thuis. Zij leven echt heel erg primitief. Het leuke aan de cultuur in deze jungle dorpjes is dat de vrouwen alles voor het zeggen hebben :P. Zij kiezen de man met wie ze willen trouwen. En omdat de familie van de vrouw de bruiloft regelt en betaald, staat de man daarna in dienst van de vrouw. De vrouw heeft het voor het zeggen in huis.

Ik ben veel meer te weten gekomen over de omgeving en het land door alles wat mijn easyrider mij vertelde. Zo weet ik nu dat de bloemen die in Da Lat gekweekt worden uit Nederland komen en dat het een belangrijke inkomsten bron is voor de mensen hier. Bloemen verdienen veel beter dan het rijst dat ze eerst verbouwden.

Ook weet ik nu dat het verschil tussen Noord en Zuid Vietnam groot is. De mensen in het zuiden mogen het noorden niet. Wat ook wel te begrijpen valt. Want als ik de geschiedenis les van de easyrider goed heb begrepen, was Zuid Vietnam vrij tot het werd overgenomen door het communistische noorden.

Naast alle kennis die ik heb opgedaan, ben ik ook verliefd geworden op het motorrijden. Heerlijk om zo door het landschap te toeren. Ik voelde mij veel vrijer dan in een auto. Heerlijk!! Wie weet ga ik deze reis nog wel een stukje op de motor afleggen ;). Dat lijkt me echt super vet.

Alsof dit alles nog niet genoeg was ben ik ook nog op een canyoning tour geweest. Abseilen, van watervallen afglijden, cliff springen. Dat laatste heb ik maar niet gedaan. 11m was toch iets te hoog voor mij.

Als het aan mij lag zou ik iedere dag zulke avontuurlijke dingen kunnen doen, maar mijn budget laat dat niet toe. Gelukkig misschien ook maar.

Na een paar toffe laatste dagen te hebben gehad moest ik dan toch echt gedag zeggen tegen Vietnam en heb ik vandaag Thailand verwelkomt.

Mijn eerste indruk hier is veel belovend. Het weer is prima, zon en 38-40 graden. Tot nu toe heb ik alleen nog maar relaxte mensen gezien en lachende locals. Ook de eigenaresse van het hostel is super aardig. Ik vertelde haar wat ik allemaal graag wilde doen hier en ze ging meteen rond bellen om te kijken wat er allemaal mogelijk is.

Ik denk dat ik het hier wel 2 weekjes vol kan houden zonder me te vervelen. Zeker omdat ik weet wat ik hier allemaal ga doen. Jullie zullen dat te weten komen in mijn volgende blog ;)

1. Joze van Rooij Assen:
    25 maart 2017
    zo te lezen ga jij als je terug bent in nederland je motorrijbewijs halen, nog veel pleier op je mooie reis en ik lees jou reisverslagen met veel plezier, groetjes Joze.
  2. Carla Lammers:
    25 maart 2017
    Zoek ze op Robin die uitdagingen , als motetmuis ben je vogel vrij ha ha!!!!
    Leuk verhaal succes in Thailand
  3. Gerda:
    25 maart 2017
    Wauwww, wat een avonturen! Gaaf dat je zo geniet en zoveel uitdagingen aangaat! Heel veel plezier in Thailand! X
  4. Sonja:
    26 maart 2017
    Duizelingwekkend wat je allemaal doet, je bent een echte thrill seeker. Take care en ik ben benieuwd naar je volgende avonturen in Thailand.
  5. Omaelna:
    27 maart 2017
    superdelux al die dingen dat je dat allemaal durfde ,mijn spierkracht gaat achteruit en die van jou gaat vooruit bijzonder hoor veel plezier verder in Thailand .