Het is leuk geweest.

12 april 2017 - Chiang Mai, Thailand

De 2 weken Muay Thai training zijn voorbij. Ik kan niet meer lopen. Alles doet pijn. Gewrichten hebben het begeven. Botten zijn gebroken. Maar het was geweldig! Wat is dit een toffe sport. Pittig, zwaar, uitdagend. Alles wat ik zocht heb ik hier gevonden.

Wat heb ik veel geleerd in 2 weken. Ben nog lang geen Muay Thai Fighter maar het voelt zo goed om te zien dat je iedere dag weer voorruitgang boekt in techniek en in kracht. Voor dat gevoel heb ik al die pijn wel over. Het is verbazingwekkend hoe snel je ergens in kan groeien als je zoveel traint.

De training hier was zeker even gaaf als het hiken door de Himalaya’s. Ik heb mogen trainen met Muay Thai Fighters die ooit nummer 1 in de wereld zijn geweest. Een geweldige ervaring. Als ik ooit de kans krijg kom ik hier zeker nog eens terug voor een maandje training.

Behalve Muay Thai trainen ben ik ook wezen bij een aantal echte gevechten in de ring. Er moesten 2 mensen uit mijn gym vechten die avond. Onderweg naar het boks stadion kregen de fighters nog een aantal technische instructies. Voor 1 van hen was de druk vanavond extra hoog want de trainers van de gym hadden fors geld op hem ingezet (1 Thai’s maand loon). Helaas voor hun ging hij knock-out in de 4e ronde. Daar waren ze niet blij mee en dat heeft hij de volgende dag in de training dan ook wel gemerkt.

Naast het bezig zijn met Muay Thai heb ik hier ook veel tijd gehad om na te denken over wat ik hierna zou willen. Het volgende land op de agenda was Nieuw Zeeland. Het vliegticket was al geboekt. Maar het mooie van reizen is dat niks verplicht is en plannen altijd kunnen wijzigen.

De afgelopen maand was het reizen zeker niet makkelijk voor mij. Ik vond het reizen zelf niet leuk meer en wilde naar huis. Om mezelf beter te voelen heb ik de meest geweldige, uitdagende en vreemde dingen ondernomen. Helaas heeft dat voor op de langer termijn niet bijgedragen aan een beter gevoel. De zin om te reizen heb ik niet terug kunnen vinden.

Het reizen begon steeds meer energie te kosten en ik haalde er niet meer genoeg uit. Als ik iets heb geleerd deze reis is dat het belangrijk is om te doen wat je leuk vind. Ik heb veel reizigers ontmoet met wie ik het hierover heb gehad. Zij vinden het reizen helemaal geweldig en zouden graag met mij van plek ruilen zodat ze nog meer konden reizen. Ik vind het reizen niet meer geweldig. Daarom heb ik besloten om terug naar huis te gaan.

Ik heb zoveel mooie, fantastische dingen mogen meemaken tijdens deze reis. Heb mezelf opnieuw ontdekt en ben persoonlijk heel erg gegroeid. Tijdens een reis als dit ontdek je wat je wel in niet leuk vind en waar je wel of niet voor gemaakt bent. De groei die ik gemaakt heb kan ik nu voort zetten in Nederland. Ik heb het gevoel dat ik nu echt mijzelf kan en durf te zijn.

Natuurlijk ben ik ook wel een beetje teleurgesteld. Toen ik begon aan deze reis had ik toch echt bedacht veel langer weg te blijven. Maar als je aan een avontuur als dit begint weet je nooit waar het eindigt. Je kan oneindig veel plannen maken, maar wanneer je zo lang onderweg bent worden die vaak aangepast.  Als ik nu kijk naar hoe lang ik al weg ben en wat ik allemaal heb gedaan, kan ik alleen maar trots op mezelf zijn. En ik ben nog trotser op mezelf dat ik de keuze heb durven maken om naar huis te gaan.

Vrijdagavond zal ik na 3,5 maand reizen weer aankomen in Nederland. Dat zal wel even wennen worden. Een cultuur shock

1. Gerda:
    12 april 2017
    Je mag zeker trots zijn op jezelf! Trots op je reis, op je ontdekkingstocht, op alle uitdagingen die je bent aangegaan, op je persoonlijke groei. Heel mooi dat je je hart volgt meis en vindt t ook super stoer van je!
  2. Mia:
    Hey Meiske,

Goed hoor!!!! Wij, Dick en ik zijn super trots op je. Trots toen je ging en trots nu je terug komt.
    Tot snel!!!! dikke kus en knuf.

Mia
  3. Tonny Kramer-Stormezand:
    Robin,
    Jij kan en mag Trots zijn op je zelf !!!
  4. Helena:
    12 april 2017
    Je hebt het toch gedaan schat en daar mag je trots op zijn gaat niet om tijd maar om levenservaring. En wat je leert.. Tot maandag kanjer xxx
  5. Sonja:
    12 april 2017
    Wat goed om je gevoel te volgen en het reizen niet als een heilig moeten te zien.
    Ik wens je een goede thuisreis en heb genoten van al je mooie verhalen.
  6. Anita nooteboom:
    12 april 2017
    Aan alles komt n eind. Nu ook aan jou reis.
    En of dat nu nu is of pas later het is goed.
  7. Carla Lammers:
    12 april 2017
    Hé Robin , wees zo trots als een pauw want deze reis vergeet je niet gauw!!!
    Je weet nu wat je allemaal kan en je weet wie je bent zou zeggen welkom thuis.
    Je verhalen waren geweldig !!!xx
  8. Omaelna:
    13 april 2017
    dit vergeet je nooit meer ,ik trouwens ook niet ,al je mooie verhalen ik heb genoten .
    Je ervaringen blijven je hele leven bij je ,ik ben trots op jou,een fijne thuisreis gewenst en tot maandag.
  9. Manfred Grooten:
    Hallo Robin,

We kennen elkaar totaal niet maar ik heb je blog constant gevolgd en met veel plezier gelezen. Goede terugreis!!

Groet,

Manfred
  10. Willie de jongh:
    13 april 2017
    Hoi Robin, ik denk niet dat je me kent, ik ben de moeder van Sil en ik heb genoten van je mooie reisverhalen, en met mij nog meer mensen die je niet kent. Ik heb bewondering voor alles wat je hebt ondernomen en hoop dat je thuis snel dat gevoel krijgt wat je nu schijnt te missen
  11. Ineke hageman:
    13 april 2017
    Krijg kippenvel van hoe je jezelf hebt leren kennen in deze mooie periode in je leven. Wat een doel heb je jezelf gesteld en tot een goed resultaat gekomen vind ik. Welkom thuis in ons mooie kikkerlandje. Geniet zoals je de laatste maanden hebt gedaan en blijf geloven in je zelf. Liefs. Ineke.
  12. Ton:
    14 april 2017
    Je hebt al een hele mooie reis gemaakt, meer dan de meeste mensen in hun leven zullen doen. Veel gedaan in korte tijd, respect!
  13. Joze van Rooij Assen:
    17 april 2017
    Jammer dat jou reisverhalen nu afgelopen zijn ik heb ze graag gelezen, en ik hoop voor je dat je de rest van jou reis in de toekomst in etappes gaat voortzetten. Ik zal je vast wel een keer in Venray tegenkomen, tot dan groetjes Joze.