Zon, Zee, Strand

17 maart 2017 - Hoi An, Vietnam

De tijd vliegt. Ik zit alweer 1,5 week in Vietnam.

Vorige week ben ik vanaf Hanoi met de nachtbus naar Hue gereisd. Een stadje in het midden van Vietnam. Inmiddels is de temperatuur opgelopen tot minimaal 30 graden en is de regen ingeruild voor de zon. De winter kleren zijn zomer kleren geworden en deze witte Holander word langzaam bruin (eerst rood xD)

In Hue was niet heel veel te beleven. Er is een 'verlaten' waterpark dat aangeraden word als bezienswaardigheid. Maar echt verlaten is het niet als je entree geld moet betalen en de Vietnamezen het gebruiken als hang out.

Ook ben ik een olympisch atletiek stadion tegengekomen, waar ik natuurlijk even een kijkje heb genomen. Voor zover ik weet zijn de olympische spelen nooit in Vietnam gehouden, dus waarom het olympisch word genoemd? Weet jij het?

Hue was vooral een tussenstop richting Hoi An. Vanaf hier was het nog maar 4 uurtjes met de bus. Veel reizigers leggen dit stukje af op een gehuurde scooter. De kustroute schijnt heel mooi te zijn. Ik durfde het niet aan. Ken mezelf een beetje. Ik zou waarschijnlijk hetzelfde eindigen als vele andere die ik al heb zien lopen op straat. Namelijk onder de schaafwonden van ongelukjes met de scooters.

Dinsdag ben ik aangekomen in Hoi An. Het meest sfeervolle stadje van Vietnam. Door het mooie, oude stadscentrum en de ligging aan de kust van Vietnam heel populair onder toeristen. Ook ik ben fan.

Het centrum is fantastisch. Allemaal smalle straatjes (autovrij), met leuke winkeltjes restaurantjes en leuke versieringen. 's Avonds wanneer alles verlicht is is het nog leuker om doorheen te lopen. Je raakt niet uitgekeken. Iedere dag zijn er weer andere details die je opvallen. Zeker de Night Market met zijn street food (mijn favoriete plek voor beef noodle soup) en souvenir winkeltjes is een aanrader. Het liefst zou ik alle winkeltjes leegkopen hier, maarja ik ga het nooit mee naar huis krijgen.

Street food is mijn favoriete voedsel hier. Je kunt ze herkennen aan de kleine tafeltjes met kinderkrukjes die langs de straat staan. Beef noodle soup of Bhan Mi (stokbrood/sandwich).

Het centrum in combinatie met de ligging aan de kust met het heerlijke strand maakt dat ik hier best zou kunnen wonen. Dan kan ik net als nu, iedere ochtend naar het strand wanneer het nog helemaal leeg is. Voor mij is dat het toppunt van genieten. Lekker op het zand zitten en staren naar de zee. Het geluid van de golven, zee en de wind heeft een mediterende werking.

Natuurlijk lig ik niet alleen maar op het strand. Buiten het strand en het centrum is hier nog best veel te doen. Kookworkshops, tours achterop een motor en een tour naar My Son. Ik heb voor het laatste gekozen.

My Son is een tempel complex in de bergen op een uurtje rijden van Hoi An. Het is een interessant uitje. Zeker als je een goede gids. Je leert dan niet alleen iets over de tempels maar ook over de oorlog die zich hier heeft afgespeeld. De oorlog heeft er helaas voor gezorgd dat veel van de tempels nu ruïnes zijn. De bom gaten zijn nog goed zichtbaar. De foto's zijn zeker het bekijken waard (vind ik). Het is toch weer even net wat anders dan de tempels die ik tot nu toe heb gezien.

Omdat ik hier niet voor altijd kan blijven hangen en ik voor de 25ste een vliegticket heb geboekt naar Chiang Mai (Thailand) reis ik morgenavond verder naar Nha Trang. Totaal niet erg, want als ik internet moet geloven heeft die stad het mooiste strand van Vietnam en kun je er prima duiken en snorkelen. Wie weet eindig ik daar ook nog wel met een duikbril op :P.

Maar voor het zover is moeten we eerst nog 13 uur met de nachtbus. De bussen hier die ik tot nu toe heb gehad zijn in ieder geval prima. Veel dingen werken niet, maar ik ben niet zo moeilijk. Als ik maar wat slaap krijg. Mijn ervaring is wel dat toeristen minder rechten hebben dan de lokale bevolking. Vietnamese krijgen de beste plekken. Mogen als eerst instappen. En als jij ergens zit waar een Vietnamees wil zitten is het je geraden om op te staan. Anders heb je ruzie.

Ter afsluiting nog een paar andere dingen die mij zijn opgevallen hier.

• De akkers worden hier gewaterd door aan iedere schouder een emmer te hangen met gaatjes in de onderkant en lopen maar.
  • De 'servetten' die hier op tafel staan zijn papiertjes uit een schoolschrift.
  • Als je niet van koriander houd, kun je beter niet naar hier reizen. Koriander is hun favoriete ingrediënt en gaat overal in grote mate doorheen.

1. Carla Lammers:
    17 maart 2017
    Je verhaal weer met veel plz gelezen, en dat is ook eens heerlijk op een verlaten strand te zitten geweldig de golven de zeezon!!!
    Sla je het allemaal nog op wat je ziet het is geweldig top!!!!
  2. Sonja:
    17 maart 2017
    Mooie foto's en ook weer een mooie beschrijving van het land. Herkenbaar omdat wij een aantal jaren geleden ook een rondreis door Vietnam hebben gemaakt.
  3. Helena:
    17 maart 2017
    Prachtig verhaal weer.. Zo'n ligstoel op het strand en turen naar de zee zou ik ook voor in zijn.. Een veilige reis weer verder xxx
  4. Erwin en Monique:
    29 maart 2017
    Super om je avonturen te lezen. Geniet ervan! Misschien toch naar de marine? Kun je betaald reizen...