The Great Wall

4 februari 2017 - Peking, China

Inmiddels helemaal ingeburgerd in Beijing. Niet vragen maar doen is hier een beetje het motto. Wees asociaal en houd niet te veel rekening met andere mensen. Eet met je mond open. Slurp zoveel je kan. Wil je een plekje in de metro of wil je eruit, gewoon duwen. Vooral niet netjes vragen of je er langs mag. Niet wachten met oversteken tot het stoplicht groen word, want de auto's rijden toch wel door. Oja, en mocht je een klein kind hebben dat moet plassen in de metro, gewoon de broek omlaag trekken en laten gaan ;). Pas je dit alles toe, dan valt hier best te overleven.

Deze week is als een speer voorbij gegaan. Iedere dag ontmoette ik weer andere mensen in het hostel, waarmee ik de stad in ging of 's avonds een biertje ging drinken in het hostel. Ook nu zit ik weer in een hostel, waar ik al veel interessante en leuke mensen heb leren kennen. Ik heb deze week geen dag helemaal alleen doorgebracht. Kreeg ik ook de kans niet voor want de Argentijnen in mijn dorm hielden de sfeer er de hele dag goed in met Spaanse talige muziek.

Vanwege het Nieuwe Jaar waren alle bezienswaardigheden de afgelopen week overvol met Chinese toeristen. Daarom heb ik die maar gemeden en ben ik naar de evenementen toe geweest. Zo heb ik een Temple Fair bezocht waar opgetreden werd op traditionele muziek. Ook kon je verschillende gerechtjes uitproberen zoals, schorpioen, octopus, sprinkhaan, kakkerlakken. Alles gefrituurd natuurlijk. Ik heb het nog niet aangedurfd iets te proeven. Het is nu trouwens het jaar van de Haan, en wat blijkt nou. Dat is mijn jaar. Dus ik zou dit jaar extra geluk moeten hebben :). Moet ik wel iedere dag iets roods bij of op me dragen.

Omdat ik een groot sportliefhebber ben, ben ik ook naar het Olympisch park geweest. Helaas waren de prijzen om bijv. the Birdsnest of the Aquacube in te gaan iets te duur voor mij. Maar het is toch interessant om te zien hoe zo een Olympisch dorp er nou eigenlijk uit ziet.

Het hoogtepunt van de week was toch wel het bezoek aan The Great Wall. Het is echt gigantisch! 's Ochtend vroeg vertrokken we met een busje naar de muur. 1,5 uur rijden. Wij deden er iets korter over, maar onze chauffeur reed dan ook wel alsof zijn leven niks waard was. De gids vertelde ons onderweg dat we voorzichtig moesten zijn op de muur, omdat er vaak ongelukken gebeuren. Maar ik denk dat de rit erheen en terug gevaarlijker was. Ik en een aantal andere reizigers hebben het leven een paar keer voorbij zien flitsen. Aangekomen bij de muur hadden we 3 uur de tijd om zelfstandig over de muur te lopen. Dat was bij lange na niet genoeg voor mij. Ik voelde me helemaal op mijn plek. Het liefst was ik er een paar dagen gebleven om meer van de muur te zien. Gelukkig was de 3 uur voor mij lang genoeg om ook een deel te kunnen lopen over het niet gerenoveerde deel van de muur. Het is wat gevaarlijk, maar zeker de moeite waard. De rust en het gevoel wat ik daar heb ervaren kan ik niet omschrijven. Ik wil hier zeker in het voorjaar nog eens terug komen om een meerdaagse wandeltocht te doen en te overnachten op de muur.  Want ik heb er mega van genoten. Iemand interesse? Mocht je ooit de kans krijgen de muur te bezoeken, doen! Het is echt geweldig!

Bij terugkomst in Beijing werd ik al snel weer teruggeworpen in het drukke leven hier in de stad. Gelukkig heb ik iets om naar uit te kijken namelijk een trektocht door de Himalaya in Nepal over het Annapurna Circuit. Nog iets meer dan 1 week en dan vertrek ik die kant op. Ik kan niet wachten. Maar tot die tijd zal ik me hier nog prima vermaken. Wel met mondmasker, want de kwaliteit van de lucht was hier vannochtend 490 AQI... Even ter uitleg, volgens mij loopt de schaal van 0-600 en 60-70 is gezond. Ondanks de smog ga ik nog even volop genieten van de Chinese cultuur hier in Beijing, want die is toch wel heel apart.

1. Marian van Zadelhoff:
    4 februari 2017
    Wauw ! Ziet er indrukwekkend uit!
  2. Anita nooteboom:
    4 februari 2017
    Geweldig Robin. Heel veel plezier in de Himalaya.
  3. Patricia Voermans:
    8 februari 2017
    Wat gaaf om al je verhalen te lezen Robin! Ik ben zelf helemaal niet zo reislustig, maar als ik jouw verhalen zo lees, zou ik het wel bijna worden. Echt super indrukwekkend wat je allemaal mee maakt. Leuk om de foto's erbij te zien ook.