De blije vogel

5 januari 2017 - Moskou, Rusland

Maandagavond was het dan zover het begin van de wereldreis. Na afscheid te hebben genomen van de familie, naar Brussel gereden. Daar hebben Dick en ik geslapen in een hotel dichtbij het vliegveld. Geen stress dus om op tijd te komen.

Het afscheid op de luchthaven viel zwaar. Maar in het vliegtuig werd ik al snel opgevrolijkt door “de blije vogel” van Brussel Airlines. Hij kreeg een lach op het gezicht van vele reizigers met uitspraken als:

“Don’t smoke because the smoke detector has a very bad temper” en “We know you are very funny when you are drunk, but we already have our own entertainment”.

Aangekomen in het hostel in Moskou kwam ik er al snel achter dat de Russen geen Engels spreken. Ook zijn er geen andere reizigers in het hostel. Alleen Russen opzoek naar werk. Verstaan doe ik ze niet, maar ze zijn aardig en blijven contact zoeken.

Ook in winkels is het lastig jezelf verstaanbaar te maken. Lang leven google translate. Zojuist heb ik in de winkel een google translate gesprek gehad.

Om toch wat contact te krijgen met andere reizigers ben ik mee geweest met een Free Tour. Dit is zeker gelukt. De groep was heel erg gezellig. Achteraf zijn we nog wat wezen eten met z’n allen.

De tour bracht ons door het centrum van Moskou. The Red Square and The Cathedral of Christ the Saviour zijn zeer indrukwekkend. Helaas is het meestal verboden om binnen foto’s te maken.

Het is erg koud hier -12. En het sneeuwt de hele dag door. Je moet goed in beweging blijven om warm te blijven. De sjaal en thermokleren zijn niet voor niks aangeschaft.

Morgen zal om 13.50 de trein richting Irkutsk vertrekken. De eerste etappe van de Trans Mongolie Express zal 4 dagen duren. Dat vooruitzicht vind ik toch wel heel erg spannend.