Nergens zonder Google Translate

10 januari 2017 - Irkutsk, Rusland

Na een lange reis (5193km) aangekomen in Irkutsk. Het is hier -30 graden en 7 uur later dan in Nederland. Dat tijdsverschil zal de komende weken ook zo blijven.

De treinreis was apart. 4 dagen alleen in een trein, zonder andere buitenlandse reizigers, is toch wel heel erg lang. Zeker voor iemand met angst voor het alleen zijn… Je kan het vergelijken met 4 dagen opgesloten zitten in een tent en er maar 4x per dag uit mogen. Het is een beetje claustrofobisch. Gelukkig gaf de beweging van de trein en het witte uitzicht mij wat rust.

De trein is erg lang, 16 coupes. In elke coupe zijn 8 slaapcabines voor 4 personen, een warm watertap en 2 toiletten aanwezig. Bij de toiletten was ook een wasbakje aanwezig waar ik heb getracht mijn haar te wassen. Ik paste net met mij hoofd onder het kraantje. Mijn coupegenoten hebben hard gelachen toen ik terug kwam met gewassen haren. Ze konden niet geloven dat dat me gelukt was.

Ook heeft iedere coupe heeft een Provnik. Dit is een soort gastvrouw/conductrice. Zij stofzuigt, dweilt, hakt het ijs onder de trein vandaan en helpt je waar nodig. Ik heb haar niet gesproken, maar ze kwam over als een vriendelijke, behulpzame vrouw.

De temperatuur binnen is minimaal +25 graden. Overdag is dat prima, maar zodra snachts de deur van de cabine dicht gaat stik je de moord, zeker als je boven slaapt (zoals ik). Om niet te stikken, ging ik met mijn hoofd zo dicht mogelijk bij het raam liggen, wat lekker koud was ;).

Overdag vermaakte ik mezelf met een stapel (puzzel)boeken. Genoot van het mooie landschap wat voorbij raasde. Je kon uren uit het raam kijken en het enigste wat je zag was wit. Wit besneeuwde bomen. Wit besneeuwde huisjes. Alles was wit. Ik kon wegdromen in het wit. Kijk er lang genoeg naar en je denkt nergens anders meer aan.

Als ik me verveelde probeerde ik contact te maken met sommige Russen. De Russen zijn al niet spraakzaam naar elkaar, laat staan richting een buitenlander die de taal niet spreekt. Maar het is gelukt. Een jong stel heeft getracht me te leren hoe je Durak (een kaartspel) speelt. En een oudere vrouw heeft haar leven en eten met mij gedeeld en een souvenir voor mij gekocht. Ze was heel blij dat iemand interesse in haar toonde. Ik ben bij beide thuis uitgenodigd, mocht ik nog eens in Rusland zijn. Dit alles met gebrekkig Engels en Google Translate. Reistip 1: Ga niet op reis zonder Google Translate! Ik weet niet wat ik zonder moet.

Ik ben blij dit gedeelte van de reis te hebben overleeft. Nu kan ik alles aan, denk ik. In Irkutsk zal ik via couchsurfing verblijven bij een lokaal gezin. Spannend!

1. Omaelna:
    10 januari 2017
    wat een koude kikkers zijn dat ,letterlijk dan.
    Zoveel nieuwe dingen en mensen te ontmoeten gaaf hoor,mag je ook nog wel eens uit de trein?de russen slapen zeker veel en wat een mooi uitzicht heb je ,en heb je al russies gegeten.
    ik ga vandaag even Heleen helpen met nog wat dingen te doen voor de verhuizing.
    veel liefs en tot mails een dikke kusvan oma
  2. Robin van Zadelhoff:
    Reactie Hoi Oma,
    Het is zeker een heel avontuur. Maar wel lastig, het ene moment heb ik het heel erg naar mijn zit en het andere moment stress ik me kapot als ik denk aan hoe lang ik alleen weg blijf. Ongeveer 4x per dag stopt de trein 25 min. Dan kun je even je benen strekken en wat te eten halen bij de kiosk. Het Russische eten is niet heel erg bijzonder tot nu toe, vooral veel kip, rijst en aardappelpuree ;).
  3. Helena:
    10 januari 2017
    Hoi robin.. Leuk om te lezen dat je al wat mensen heb leren kennen.. Hoop dat je snel de trein uit mag en van het land en omgeving kan genieten en winkeltjes.. Leuk cafe. En wat anders kan eten .
  4. Petra:
    13 januari 2017
    Hoi Robin, mooie foto's van je treinreis en goed dat je thermokleding hebt meegenomen, want -30 is toch wel erg koud! We zijn benieuwd hoe het je bevalt in Irkutsk, maar dat zullen we binnenkort wel lezen. Liefs vanuit Chili.